36. SOCIÁLNÍ SLUŽBY A PÉČE

Název programu:
První pomoc v sociálních službách a péči – ochrana zdraví klientů i pečovatelů

Anotace:
Kurz zaměřený na specifika poskytování první pomoci v zařízeních sociálních služeb, domácí péči a asistenci. Účastníci si osvojí praktické dovednosti pro zvládání akutních stavů u seniorů, osob se zdravotním postižením a dalších zranitelných skupin.

Vhodné pro:

  • Pracovníky v sociálních službách (pečovatelky, asistenty, pracovníky v domovech)

  • Osobní asistenty a terénní pracovníky

  • Vedoucí služeb a zdravotnické pracovníky v sociální oblasti

  • Školní asistenty, vychovatele v zařízeních péče

  • Rodinné příslušníky pečující o osobu blízkou

Forma realizace:

  • Prezenční: ano

  • Indoor: ideální (učebna, společenská místnost, zařízení sociálních služeb)

  • Outdoor: možné v případě nácviku specifických situací

  • On-line: vhodné pro teoretickou část (doplňkově)

  • E-learning: v přípravě

Časová dotace:

  • Základní délka školení: od 60 minut a více

  • Přizpůsobení dle charakteru zařízení a potřeb skupiny

  • U teambuildingu: není vhodné téma pro teambuilding

Místo konání / prostorové požadavky:

  • Učebna, společenská místnost nebo tělocvična

  • Dostatečný prostor pro praktický nácvik manipulace a simulací

Lektor:
Zdravotnický záchranář / instruktor PNP

Scénář programu:

Teoretická část:

  • Úvod: specifika první pomoci v sociálních službách

  • Nejčastější akutní stavy v sociální péči:

    • Pád seniora a riziko skrytého zranění

    • Cévní mozková příhoda (CMP) – rozpoznání FAST testem

    • Srdeční příhody (infarkt, arytmie)

    • Dušnost, astmatický záchvat, alergické reakce

    • Poruchy vědomí (hypoglykemie, epilepsie)

    • Úrazy při manipulaci a každodenních činnostech

  • Psychická první pomoc:

    • Šok, zmatenost, panika, zvládání emocí klientů i pracovníků

  • Specifika komunikace:

    • Komunikace s osobami se zhoršenou orientací, sluchovým a zrakovým postižením

    • Správné volání na tísňovou linku – co sdělit dispečerovi

Praktická část:

  • Manipulace a polohování osob při pádu (kdy a jak pomoci vstát)

  • První pomoc při bezvědomí a dušení

  • Neodkladná resuscitace dospělého (s použitím AED)

  • Stabilizovaná poloha, polohování při podezření na zlomeniny a CMP

  • Ošetření drobných a závažnějších poranění (krvácení, úrazy hlavy)

  • Praktické modelové situace:

    • Náhlý kolaps v jídelně

    • Pády v koupelně a na chodbách

    • Alergická reakce na potravinu

Pomůcky a vybavení:

  • Figuríny dospělého člověka pro nácvik KPR

  • AED trenažer

  • Simulační sady na úrazy a krvácení

  • Pomůcky pro správné polohování (deky, podložky)

  • Maskovací sady pro nácvik reálných situací

Poznámka / možnosti rozšíření:

  • Modul zaměřený na krizové řízení v domovech seniorů a sociálních zařízeních

  • Propojení s tématy První pomoc u seniorů, Psychická první pomoc, Mimořádné události a evakuace

  • Napojení na požadavky MPSV a akreditované programy vzdělávání

Význam tématu v praxi:
Pracovníci v sociálních službách se často stávají prvními svědky akutních stavů. Rychlá a správná reakce může výrazně snížit následky zdravotních komplikací a zachránit život.

Účastníci kurzu se naučí:

  • rozpoznat akutní stavy typické pro seniory a zranitelné skupiny,

  • poskytnout efektivní a bezpečnou první pomoc,

  • správně manipulovat se zraněným klientem,

  • zachovat klid a postupovat systematicky i v psychicky náročné situaci.